Waarom de verkoop van iPad tijdschriften daalt /6 reacties

Waarom de verkoop van iPad tijdschriften daalt

Door uitgevers wordt de iPad gezien als het medium waardoor tijdschriften en kranten eindelijk een volwaardig digitaal leven kunnen gaan leiden. Zie recent de lovende woorden van Rupert Murdoch.

Toch daalt de verkoop van tijdschriften op de iPad hard, zo valt te lezen in een artikel in de LA Times. De verkoop van de iPad versie van Wired daalde van meer dan 100.000 in juni, naar 31.000 gemiddeld van juli tot september, en naar rond de 22.000 in oktober en november. Vanity Fair ging in dezelfde periode van 10.500 naar 8.700. Glamour: van 4.301 naar 2.775. En dit terwijl het aantal iPad bezitters snel stijgt. Het gaat maar om cijfers van enkele tijdschriften en de daling heeft vast te maken met nieuwsgierigheid van de beginnende iPad bezitter. Maar dat lijkt me niet de enige oorzaak.
Wired op iPad
Ik lees verschillende tijdschriften en kranten op de iPad. Met de kranten gaat dat prima. Ik ben erg tevreden over de NRC en Volkskrant (zolang de laatste maar niet geld gaat vragen aan abonnees). Beide kranten maken deel uit van mijn dagelijks ritme. Bij tijdschriften ligt dat anders. Ik heb de laatste maanden verschillende digitale tijdschriften aangeschaft, o.a. Elsevier, Wired, Vrij Nederland, Project, Oor. Ik merk dat ik ze vaak grotendeels ongelezen laat: ik open ze bij aankoop maar keer daarna niet terug. Dat is bij een papieren tijdschrift anders: het slingert rond in slaapkamer of toilet of op de keukentafel. Of het ligt in de lectuurbak. Steeds kom je het weer tegen en lees je weer een stuk. Dat motiveert tot een vervolgaankoop.

Bij digitale tijdschriften vergeet ik nogal eens dat ik ze aangeschaft heb. Ik mis op het iPad startscherm een lectuurbak waar alle tijdschriften overzichtelijk bijelkaar liggen. Zoiets als de iBook boekenkast, maar dan voor tijdschriften. Gevolg is dat grote stukken ongelezen blijven. De kans dat ik het tijdschrift nog een keer aanschaf neemt daarmee af.

Het aantal iPad bezitters stijgt snel, verkoop iPad-tijdschriften loopt terug

Er zijn vast nog meer oorzaken van de daling in de verkoop van digitale tijdschriften. Het format van iPad tijdschriften is soms onhelder, soms te traditioneel, en het varieert nogal tussen tijdschriften. Soms ook zijn de aankoopprocedures niet helder (zo kocht ik per ongeluk tweemaal de Oor). Maar het gemis van een lectuurbak springt er bij mij uit. Een iPad lectuurbak is vast lastig te organiseren wanneer je de tijdschriften van verschillende aanbieders betrekt. Maar het zou bij mij zeker helpen om mijn aankoop van iPad tijdschriften op peil te houden. Misschien lukt het Google met een eigen kiosk?

Reageren via Facebook

Over Peter Kerkhof

Peter Kerkhof is bijzonder hoogleraar Customer Media bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij universitair hoofddocent en hoofd van de afdeling Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit.