Reacties/ Waarom zou e-mail niet rechtsgeldig mogen zijn? printlink

  • door: Arnoud Engelfriet
    over: regelgeving, e-commerce
    op: 29 augustus 2009
  • Het zal niet altijd meevallen om te bewijzen dat een mail is aangekomen.
  • Maar als het lukt dat te bewijzen, waarom zouden we dan zeggen “oh maar e-mail is niet rechtsgeldig, sorry!”.

Hans Aarts (29 augustus 2009, 19:07)

Ik wil reageren op dit artikel.

De vergelijking van een hond dat de post op eet en een spamfilter die een mail wist lijkt me niet terecht. Voor een hond ben je verantwoordelijk, als een hond iets kapot maakt is de eigenaar van die hond aansprakelijk. Het ligt anders als dat je als consument een spamfilter koopt. Je gaat er vanuit dat deze belangrijke mails door zal laten.

Nog een andere reden waarom ik vind dat een e-mail niet rechtsgeldig mag zijn is het volgende: Bepaalde mensen (zoals mijn ouders) kunnen niet altijd goed met e-mail overweg. Ik moet ze zelf helpen met het lezen van mails en ik zie tevens dat ze soms per ongeluk mails wissen. Ze zouden dus zomaar belangrijke juridische post kunnen wissen. Je mag niet verwachten dat iedereen goed weet hoe mail werkt.

Tot slotte ben ik benieuwd hoe Mr. Engelfriet om zou willen gaan met particulieren die meerdere e-mail accounts hebben of regelmatig van mailadres veranderen?

Mijn voorstel: zonder bevestiging dat een mail gelezen is, is een e-mail niet rechtsgeldig. Die bevestiging zou dan GEEN auto-reply mogen zijn.

Hidde (31 augustus 2009, 10:27)

beantwoorde --> beantwoordde
zucht

Hans Aarts (1 september 2009, 01:55)

Hoi Hidde :-)

Ik was benieuwd waarom je die zucht had :-).
a) het onderwerp boeit je niet.
b) je vind het artikel wat fout
c) je vind mijn reactien niet correct.

Ik hoop op alles behalve het laatste ;-)

Arnoud Engelfriet (2 september 2009, 21:42)

Mijn idee is: het doet er niet toe welk adres de verzender gebruikt, zolang hij maar kan bewijzen dat dit een werkend adres is dat door de ontvanger gelezen wordt. De bewijslast ligt dus bij de verzender om aan te tonen dat hij het/een juist adres te pakken heeft en dat de mail ook werkelijk aangekomen en gelezen is.

Je kunt dus niet zomaar een henk@hotmail.com gaan mailen als je ene Henk een factuur wilt sturen. Je zult echt moeten uitzoeken welke henk je moet hebben. Maar als Henk een bestelling bij je plaatst vanaf henkiepenkie@hotmail.com, waarom zou je dan niet naar dat adres de factuur en de aanmaning mogen sturen?

Hans Aarts (3 september 2009, 17:53)

Beste heer Engelfriet,

Bedankt voor uw reactie op mijn reactie :-).
We zitten dan toch op één lijn.

Ik ben het helemaal eens dat als een bestelling vanuit een bepaald mailadres is gestuurd je mag aannemen dat mensen met mail overweg kunnen. Als ze een factuur of aanmaning sturen naar dat adres, en als je kan aantonen dat de mail is aangekomen en daadwerkelijk gelezen is > dan zou dat inderdaad rechtsgeldig mogen zijn.

Leuk onderwerp :-).

Robert Klep (4 september 2009, 08:07)

@Hans en Arnoud: het probleem zit 'em denk ik in het aantonen dat de mail is aangekomen en daadwerkelijk gelezen is. Ook als je zeker weet dat een bericht dat ooit naar hetzelfde adres is gestuurd is aangekomen kan je niet met 100% zekerheid stellen dat dat *altijd* gebeurt.

Niet alleen kunnen spamfilters in de weg zitten (die lang niet altijd onder controle van de ontvanger staan, veel providers filteren ook), maar ook door de provider gehanteerde blacklists kunnen ervoor zorgen dat berichten niet aankomen. Onlangs stond per ongeluk een mailserver van mijn provider op een veelgebruikte blacklist, wat betekende dat mijn berichten hun bestemming niet bereikten.

En die 'handige' notificatiemogelijkheden om een signaal terug te krijgen dat mail ontvangen/gelezen is werken in 99.9% van de gevallen niet.

Hans Aarts (6 september 2009, 03:52)

@Robert,

Helemaal eens. Vandaar dat ik mijn 1e bericht het volgende schreef:

Mijn voorstel: zonder bevestiging dat een mail gelezen is, is een e-mail niet rechtsgeldig. Die bevestiging zou dan GEEN auto-reply mogen zijn.

Je hebt zelf verder al genoeg redenen genoemd om mee aan te tonen dat het in de praktijk niet echt zal werken. Ik verwacht wel dat in de toekomst dit zal veranderen. Het hele 'computergebeuren' is al bijna voor iedereen ingeburgerd........iedereen heeft een digitaal identificatienummer (burgerservicenummer). Waar Arnold naar toe wil zal nog wel eens komen. Nu is het alleen nog wat lastig te realiseren om o.a. de redenen die je aangeeft. (dat Arnold daar overigens naar toe wil is een aanname want hij geeft natuurlijk nog enkel een stelling).

Mijn grootste vraag is misschien nog wel: kan je uberhaupt mensen verplichten om hun mail te lezen? In eerste instantie zou 'nee' zeggen >.......maar bij normale post wordt het wel van je verwacht.

Tot zover mijn reactie over dit onderwerp :-)...........ik heb ooit geleerd om me alleen druk te maken over dingen die ik zelf in de hand heb, dit lijkt me een mooi moment om dat in de praktijd te brengen haha.

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje


SYNC is het innovatieblog van
← Terug naar MT