Wat de komst van Netflix in Nederland betekent /reageer

3: Wat als je een internationale concurrent bent?

Is de Nederlandse markt interessant voor andere buitenlandse spelers? Volgens Ten Houten blijkt uit Engeland en Amerika dat er ruimte is voor meer spelers in de markt voor online video, terwijl Neele verwijst naar de komst van het Amerikaanse Fox. 'Internationale partijen zien hier blijkbaar potentie, ondanks dat het een kleine markt is.' De internationale concurrenten zijn in te delen in twee groepen: de bedrijven die al wél actief zijn in Nederland en de bedrijven die dat niet zijn.

De populaire Amerikaanse zender HBO wordt bijvoorbeeld in Nederland doorgegeven via de kabelaars. Daarmee gebruikt het een andere benadering dan Netflix. Een HBO-abonnement is alleen te verkrijgen in combinatie met een televisie-abonnement, Netflix gaat over the top (in het kort: over het internet) en gebruikers hebben dus alleen een apparaat en een internetverbinding nodig.

Het is interessant om even te kijken naar de Scandinavische landen, waar HBO en Netflix ongeveer gelijktijdig hun lancering beleefden. Netflix lijkt daar de voorlopige winnaar te zijn, uit onderzoek van TNS Gallup bleek bijvoorbeeld dat 8 procent van de Denen binnen een half jaar Netflix-abonnee was, tegenover 1 procent voor HBO. De oorzaak? Netflix zou de eerste slag hebben gewonnen dankzij de jarenlange ervaring in de online videobusiness, maar ook omdat gebruikers van Netflix één maand gratis van de dienst gebruik mochten maken en niet vastzaten aan een maandenlang contract. Gebruikers van HBO moesten tekenen voor minimaal zes maanden. Naar verluidt zullen Nederlandse gebruikers van Netflix ook de eerste maand gratis toegang krijgen. Ondertussen is het afwachten wat andere internationale partijen doen. Fox is al gearriveerd, terwijl naar de komst van Amazon.com wordt uitgekeken. Amazon werd in 2008 grootaandeelhouder van de Engelse videodienst Lovefilm, die al wel actief is in Duitsland, Engeland en Scandinavië, maar (nog?) niet in Nederland.

4: Wat als je een kabelbedrijf bent?

Moeten kabelaars bang worden? Netflix zou voor consumenten een reden kunnen zijn om hun televisie-abonnement te schrappen, maar de meningen hierover zijn verdeeld. Dat kabelaars alleen maar een doorgeefluik worden voor een internetverbinding wordt al jaren voorspeld, maar zoals bekend bestaan UPC, Ziggo en KPN gewoon nog steeds, en proberen ze ook video on demand-diensten naar de kijker te brengen. Volgens de Stichting Video on Demand zijn zij ook de dominante partij op de Nederlandse markt: de kabelaars/internetproviders bereiken gezamenlijk 68 procent van de 2,5 miljoen huishoudens die volgens de stichting video on demand gebruiken (cijfers september 2013, zie grafiek hieronder). Neele van Robeco verwijst naar de Amerikaanse markt, waar ook al jaren wordt gesproken over het zogeheten cord cutting (het wegdoen van je kabelabonnement). 'Je ziet dat er in de Verenigde Staten nog nauwelijks sprake van is, ik denk dus niet dat Nederlandse televisieaanbieders bang hoeven te zijn.' Neele verwijst ook naar een deal die Netflix deze week in Engeland sloot: de videodienst zal worden geïntegreerd in de settopboxen van Virgin. In dit soort scenario's wordt Netflix juist een aanvullende dienst voor kabelaars.

Cord cutting werd vorige week weer uit de kast getrokken in Amerika, omdat de televisie-aanbieders in het tweede kwartaal 360.000 abonnees verloren. Zou het dan toch gebeuren? Ten Houten denkt in ieder geval dat Netflix, maar ook een partij als RTL Nederland, juist een grote bedreiging zijn voor de kabelbedrijven. 'Die bedrijven willen hun settopboxen pushen, UPC heeft bijvoorbeeld Horizon, maar straks bekijk je alles via een internetverbinding op je smart-televisie. De televisiemarkt is te vergelijken met de mobiele telefoonmarkt. KPN had in het verleden i-mode, waarmee het bedrijf de eigen diensten kon vermarkten, nu heb je een smartphone met diensten van Apple en Google, waarbij het niet uitmaakt welke provider er achter zit. Die kant zal de televisie-industrie ook opgaan.'