Wat je moet weten over BYD, de fabrikant die VDL aftroeft.
/reageer
-
door: Rob van Leeuwen over: elektrotechniek, duurzaam, mobiliteit, bedrijfsgroei, werktuigbouw op: 29 juli 2013 BYD is een Chinees conglomeraat
BYD maakt niet meer na maar innoveert en concurreert
Niet het Nederlandse VDL maar BYD gaat elektrische bussen leveren aan Schiphol. Wat je moet weten over deze Chinese grootmacht.
Het Chinese bedrijf BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol, waarmee de luchthaven transport van passagiers schoner wil maken. BYD troeft daarmee het Nederlandse VDL af, dat ook achter de opdracht aan zat, en zet verder voet aan de grond in Europa. Dit is wat je moet weten over de Chinese grootmacht:
1. Groter dan Philips, iets kleinder dan Unilever (in medewerkers)
Build Your Dreams, BYD voor intimi, klanten en de buitenwereld, is een Chinees bedrijf dat sinds 1995 bestaat. Eind 2012 had het 166.000 werknemers op de loonlijst staan, waardoor er meer mensen voor het bedrijf werken dan voor Philips (118.000) en iets minder dan voor Unilever (173.000). Qua jaaromzet blijft BYD nog wel behoorlijk achter bij Philips (25 miljard euro) en Unilever (51 miljard euro): in 2012 werd ruim 44 miljard RMB omgezet, wat neerkomt op zo’n 5,5 miljard euro. Vergeleken met 2008 is dat een forse groei, maar in de laatste jaren lukt het BYD niet meer om te groeien in omzet. Mocht je nog nooit van BYD gehoord hebben, dan is dat geen schande: in 2012 werd nog maar 2,8 procent van de omzet in Europa behaald. In 2011 lag dit percentage nog lager, op 0,7 procent.
2. Sinds 2003 zit BYD in auto’s en bussen
BYD stapte in 2003 in auto’s en bussen, nadat het Xi’an Tsinchuan Auto overnam. Dit bedrijf werd omgedoopt in BYD Auto en door de jaren heen is deze automobieltak binnen BYD fors gegroeid. Sinds 2003 verkocht het naar eigen zeggen meer dan 1 miljoen sedans, in 2012 werden 420.000 voertuigen verkocht en kwam 51 procent van de totale omzet uit voertuigen, een stijging van 3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. BYD heeft qua autoverkopen wel een stapje terug moeten zetten in de afgelopen jaren: over 2010 werd nog een verkoopcijfer van 800.000 voorspeld. Een van de modellen is de L3 (zie foto onder), waarvan BYD in 2012 ‘10.000-en’ exemplaren per maand verkocht.