Wat te doen met de groeiende databerg? /reageer

Waarom merken we er nog zo weinig van?

Computerfabrikanten, softwareleveranciers, investmentbankers en adviesbureaus tuimelen over elkaar heen met onderzoeken en white papers waarin de vele zegeningen van big data worden ­bewierookt. Diezelfde partijen waarschuwen echter luidkeels voor de vele valkuilen op weg naar het datawalhalla.

Cablecom

Analisten van de Zwitserse telecomaanbieder Cablecom constateerden dat veel klanten weliswaar afscheid namen in de dertiende maand nadat ze abonnee waren geworden, maar dat ze die beslissing eigenlijk al veel eerder hadden genomen. Na analyse bleek dat de afdeling klantenservice al in de negende maand significant meer telefoontjes ontving van later opzeggende klanten. Cablecom bood klanten vervolgens in de zevende maand een speciale aanbieding bij verlenging van het abonnement aan, en reduceerde het aantal afhakende abonnees zo in één jaar van 20 tot 5 procent.

In januari 2012 rapporteerde Gartner nog dat grote organisaties zowel op technisch als op managementgebied ernstig tekortschieten. Volgens de voorspellingen van de technologieonderzoeker lukt het liefst 85 procent van de Fortune 500­organisaties tot 2015 niet om ‘Big Data effectief aan te wenden als competitief voordeel’. Gegevens verzamelen en analyseren is namelijk niet genoeg; de datastromen moeten ook op de juiste tijd de juiste conclusies genereren.

Vaak gaat het echter vaak al fout aan de basis, constateert Roos Lindgreen. “Zelfs de master data, met gegevens over de pijlers van het bedrijf, is vaak al flink vervuild.” Alleen het samenbrengen van beschikbare data uit separate bedrijfs­afdelingen, computersystemen en media blijkt vaak al een grote uitdaging. Soms zijn die data gestructureerd, meestal niet. Experts schatten dat die ­ongestructureerde categorie, waartoe bijvoorbeeld e-mails, documenten en informatie uit social media behoren, goed is voor tenminste 80 procent van alle beschikbare data.

De échte uitdaging is dus al die verschillende data samen te smelten tot één steekhoudend verhaal, oftewel one single version of the truth. Volgens het McKinsey Global Institute groeit het tekort aan mensen met de juiste vaardigheden hiervoor met de dag. In 2018 zou deze specifieke talent gap al 140.000 tot 190.000 personen bedragen. En dan ­missen we ook nog eens 1,5 miljoen managers die ermee om kunnen gaan. “Data-analisten vinden is een heuse wapenwedloop”, aldus Andreas Weigend, voormalige chief science officer van webwinkel Amazon. “Mathematicians are suddenly sexy.”

Hoe zit het met de privacy?

Goed punt. Het Rathenau-instituut constateerde jaren geleden al dat een Nederlander al snel in 500 verschillende databases staat. Nu steeds meer verschillende databronnen (kunnen) worden samengevoegd, is van de meesten van ons een angstig gedetailleerde digitale schaduw te produceren.

Equens

In samenwerking met het Fraude Detectie Expertise Centrum (FDEC) ontwikkelde betalingsverwerker Equens een systeem dat extreem snel transacties met geskimde bankpassen weet op te sporen. Daartoe wordt elke betaalautomaattransactie razendsnel vergeleken met de voorgaande één miljard transacties. Bankpassen waarmee na elkaar in een supermarkt wordt gepind, en waarmee vervolgens ook gecombineerd bij dezelfde automaat in het buitenland wordt gepind, worden bijvoorbeeld direct geblokkeerd.

Zorgwekkend, stelt privacyadviseur John Borking, die jarenlang als vicevoorzitter van de Registratiekamer (de voorloper van het College Bescherming Persoonsgegevens) bovenop het probleem zat. Hij zegt dat databasebeveiliging bij veel overheden en bedrijven “nadrukkelijk niet als prioriteit wordt ervaren”. Die conclusie onderschrijft onderzoeker Forrester in het recente rapport The Future Of Data Security And Privacy: Controling Big Data.

Bijkomend probleem is dat de processen die deze metagegevens genereren steeds vaker volledig geautomatiseerd zijn. Het Rathenau-instituut vreest ‘verregaande consequenties’: “Klanten over wie bedrijven gegevens verzamelen kunnen door een toevallige match van gegevens uitgesloten worden van een bepaalde dienstverlening, zoals een verzekering, of daarvoor een hogere premie moeten betalen. Het wettelijk inzage- en correctierecht blijft vaak een papieren recht, dat zich moeilijk laat effectueren. Fouten in de gegevensverzameling en verwerking laten zich dan moeilijk herstellen.”

Ook interessant:

Ook wetenschappelijke informatie wil vrij zijn
Twitter mag gegevens gebruikers aan Justitie VS geven
De opvolger van de cloud: big data

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie MT

Management Team is het grootste businessmerk van Nederland en praat ondernemers en managers bij over kansen in business, strategie, management en carrière.