Waterstofauto's: de weg naar de toekomst
/reageer
De waterstofauto is de laatste jaren sterk in opkomst. Om die reden hebben studenten aan de Universiteit Twente een nieuwe waterstofauto ontwikkelt die met een verbeterde aandrijving, meer uitstraling en een vernieuwde body de markt van duurzame auto’s een compleet nieuwe impuls moet geven.
Technologie
De Twentse studenten presenteerden gisteren hun nieuwe waterstofauto waarmee ze willen meedingen naar de winst tijdens de Shell Eco Marathon, een jaarlijkse studentenwedstrijd op het gebied van innovatie, techniek en duurzaamheid. Op dit zelfde evenement vielen de Twentse studenten vorig jaar in de prijzen met een waterstofauto die omgerekend 727,5 kilometer reed op één liter benzine. De studenten, die zich hebben gegroepeerd in de club Green Team Twente, zijn tijdens de productie van deze nieuwe waterstofauto flink buiten de gebaande paden getreden waarmee het nieuwe voertuig nog duurzamer is dan de vorige. “Meer auto, meer waterstof. Dat is waar het om draait met onze nieuwe auto”, legt de woordvoerder van Green Team Twente, Alyssa van Duijne, uit in een persbericht van Universiteit Twente. Hiervoor zijn zowel het uiterlijk als de technische specificaties van de auto compleet vernieuwd. Zo wordt er dit jaar voor wat betreft de brandstofcellen, die de waterstof omzetten in elektrische energie, gekozen voor Duitse degelijkheid. De cellen zijn door fabrikant ZBT op maat gemaakt wat de studenten in staat stelde om zelf de randapparatuur en elektronica te ontwikkelen. Volgens de studenten hebben ze hiermee een optimaal efficiënte auto weten te ontwikkelen.
Vormgeving
Naast deze verbetering in technische toepassing, ligt de nadruk van de nieuwe waterstofauto ook sterk op de vernieuwde vorm en een uitgebreider dashboard. Hiervoor hebben de elektrotechnici en ontwerpers gezamenlijk nagedacht over hoe de beschikbare data uit verschillende sensoren het best aan de bestuurder gepresenteerd kan worden. Ook krijgt de bestuurder van de nieuwe waterstofauto betere feedback via knoppen en schakelaars waardoor het volgens de studenten makkelijker wordt om de auto te bedienen. Tot slot is er door de ontwerpers in samenwerking met werktuigbouwkundigen gewerkt aan een nieuwe body die niet alleen aerodynamischer is, maar ook meer op die van moderne auto lijkt.
Waterstofontwikkelingen
Tijdens de ontwikkeling van het duurzame voertuig zijn de ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s door de studenten nauwlettend in de gaten gehouden. “De waterstofauto is sterk in opkomst en wij spelen daarop in”, aldus Van Duijne. Zo start Toyota als eerste fabrikant met de grootschalige productie van waterstofauto’s die per stuk zo’n 50.000 euro gaan kosten. Ook in Europa en de Verenigde Staten kan binnenkort waarschijnlijk op grote schaal waterstof getankt worden. Zo is Duitsland reeds bezig met het H2 Mobility Initiative waarmee het land in 2023 zo’n vierhonderd tankstations telt waar waterstof beschikbaar is. Na verwachting zijn er in Duitsland binnen nu en vier jaar al honderd dergelijke stations geïmplementeerd.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook