Nieuws/ Wehkamp-kopers alleen nog maar online /reageer

door: Hugo Louter
over: consumenten, businesstrends, e-commerce
op: 27 mei 2008

Producten kopen en verkopen via internet is behoorlijk main stream geworden, zo blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel marktmonitor die vorige week werd gepubliceerd.

Omzet

In 2007 gebeurde de overgrote meerderheid (83,7 procent) van de thuiswinkelaankopen via het internet. In 2007 kwamen er 1,5 miljoen mensen bij die een of meer aankopen online deden.
Ook veelzeggend: in de overige verkoopkanalen, zoals catalogi, post, telefoon, daalde de omzet met ruim 9 procent van 870 miljoen euro in 2006 naar 790 miljoen euro in 2007.

Aanzienlijk

De Nederlandse thuiswinkelbranche, verkoop van producten en diensten via internet, catalogi, post etcetera, heeft in 2007 een omzet van 4,68 miljard euro gerealiseerd. Dat is een stijging van 27,1 procent ten opzichte van 2006.

Het grootste deel van de omzet, (3,89 miljard euro), is via internet gegenereerd, een groei van 38 procent in vergelijking met 2006. De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in 2007 is met 27,1 procent (tegen 13,2 procent in 2006) opvallend te noemen, omdat sprake is van een verdubbeling van de groei. De toename is ook aanzienlijk in vergelijking met de omzetontwikkeling in de detailhandel, die vorig jaar met gemiddeld 3,7 procent groeide.

Detailhandel

Consumenten gaven in 2007 4,68 miljard euro uit aan producten en diensten via internet, catalogi, post, et cetera. In de reguliere detailhandel is in hetzelfde jaar een omzet van 86,2 miljard euro gerealiseerd. Dat betekent dat het aandeel thuiswinkelen van de detailhandel is gestegen van 4,43 procent in 2006 naar 5,43 procent in 2007.

Non-food

In 2007 is er voor 2,43 miljard euro aan producten verkocht via thuiswinkelen, waarvan bijna 1,65 miljard euro via internet. Het aandeel producten via thuiswinkelen binnen de non-food detailhandel stijgt daarmee naar 4,8 procent (dat was 4,2 procent in 2006).

83 procent

Via webwinkels is in 2007 een omzet van 3,9 miljard euro behaald, in 2006 was dat 2,82 miljard euro. In de afgelopen jaren is het online aandeel van de totale thuiswinkelomzet telkens toegenomen. In 2007 is 83,2 procent van de omzet van de thuiswinkelbranche middels het online verkoopkanaal gerealiseerd. Dat is een groei van 6,7 procent ten opzichte van 2006 toen 76,5 procent van de totale thuiswinkelomzet via internet werd gegenereerd.

Reageren via Facebook

Reacties