Wie blogt die blijft /1 reactie

Wie blogt die blijft

Eén van de meest invloedrijke vrouwen van Silicon Valley dankt haar invloed aan de zeer grote aanwezigheid op het internet. Op Facebook, iTunes, LinkedIn, Twitter, eigen blogs en die van derden en ga zo maar door. Werkt dat, vraagt Frans-Peter Dechering zich af.

Handige tools

Aanwezigheid op internet betekent actief publiceren. Speciale internettools helpen dat makkelijker te realiseren en te plannen. Een voorbeeld van zo’n hulpmiddel is mobypicture, gratis en van een Amsterdamse ondernemer. Foto’s zijn in een handomdraai over vele socialnetworkingsites te verspreiden. Dat bespaart tijd en verhoogt de internetaanwezigheid. Een ander voorbeeld is Twitpic. Bijhouden van het succes van de internetaanwezigheid kan met Google Alert maar ook met bijvoorbeeld Trackur.

Weblogs

Een ander manier om zichtbaar te blijven op internet is posten op een blog. Blogs worden veel gelezen en onderzoek wijst uit dat in Europa tussen de 15 en 25% van de mensen regelmatig een blog bezoekt. Bij opinieleiders is dit aantal vele malen hoger, tussen de 30 en 50%. In de Aziatische markten liggen de percentages hoger dan in Europa. Nog een cijfer: 24% van de Europeanen vindt weblogs een betrouwbare bron van informatie. De betrouwbaarheid benadert de krant maar is vele malen hoger dan emailmarketing of TV reclame. (bron: IPSOS Mori in Molblog en Edelman 2007)

Zakelijk kan bloggen ook zeer interessant zijn. Vijf argumenten.

1. Interactie

Publiceren en direct een reactie van lezers, de doelgroep of stakeholders. Dat is wat anders dan een eenzijdig communicatie offensief. We gaan in dat opzicht terug in de tijd: weer luisteren naar je klanten. Deze interactie is zeer waardevol, een betere feedback is bijna niet denkbaar. Interactie is overigens ook een nieuw fenomeen binnen duurzaamheid.

2. kennis verzamelen

Het bloggen is ook een vorm van kennis verzamelen en dus een aanvulling op marktonderzoek. Via een blog kun je ideeën aan gebruikers of klanten voorleggen, ze een rating laten geven en verwerken in je productontwikkeling of marketing strategie.

3. persoonlijk gezicht

Een kenmerk van een weblog, is dat het persoonlijk is. Dat maakt het tot een instrument, dat uitstekend geschikt is om een bedrijf een meer persoonlijkere uitstraling te geven. Misschien draait het in de marketing uiteindelijk slechts om twee zaken: relatie en beleving. Met een weblog kun je in ieder geval een persoonlijke relaties leggen.

4. rendement

Een weblog is eenvoudig te starten, want je hebt geen duur content management systeem nodig. Uiteraard kost het bloggen tijd, maar de revenuen zijn aanzienlijk. Onderzoeken wijzen uit dat bloggen bijdraagt aan de merkbekendheid of merkzichtbaarheid, aan besparing op marktonderzoek en vergroting van de verkoop.

5. onbekende netwerken

Doelgroepen zijn soms lastig te onderscheiden en nog lastiger te benaderen. Een blog zoekt zijn eigen weg in de diverse netwerken en subculturen. Het kenmerk van deze lastig vindbare doelgroepen komt voornamelijk voor in de consumentensfeer maar ook in de B2B wereld is het relevant. Weet u precies wie de opinieleiders zijn, die belangrijk zijn voor een productintroductie? Vaak weten opinieleiders eerder de blog te vinden, dan u de opinieleider.

Nieuwe fase internet

Volgens Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts, gaat internet een nieuwe fase in, sociale media zouden zijn achterhaald. Vanaf nu draait het om aggregatie, het aan elkaar knopen van netwerken. Derksen lijkt wat vroeg met deze conclusie, zeker in de zakenwereld zijn blogs nog lang niet doorgedrongen. En al helemaal niet tot de directiekamers.

Reageren via Facebook

Over Frans-Peter Dechering

Frans-Peter Dechering is oprichter van Blooming Bizz Management: consultancy met als specialisatie marketing&ICT in de flowers&food sector. Hij heeft een passie voor ondernemen, eBusiness en marketing. Maar dan wel op duurzame wijze. http://www.bloomingbizz.com