Wie Lord of the Rings koopt, houdt ook van aardbeiencondooms /reageer

Wie Lord of the Rings koopt, houdt ook van aardbeiencondooms
  • door: Rolf Hut
    over: internet, privacy, computer
    op: 19 maart 2012
  • Volgens Google is dit een van die vele Lord of the Rings liefhebbers. En die hebben, volgens Google, gedeelde voorkeuren

  • Dat geeft verrassende advertenties naast je Gmail, dankzij de nieuwe voorwaarden

Mensen die “Lord of the Rings” kochten, kochten ook vaak condooms met aardbeiensmaak. Ik vind Lord of the Rings leuk, dus volgens Google/Facebook/Apple/bol.com hoor ik in het hokje “LotR fans”. Samen met de man in deze foto.

Volgens Google is dit een Lord of the Rings liefhebber. Net als ik dus. Maar ik heb niet zo’n pak. Kon ik Google maar laten “vergeten” dat ik ooit naar “Arwen rule34″ zocht… (Was voor onderzoek! Voor dit blog! echt waar!)

Filter bubbles

In haar nieuwe servicevoorwaarden stelt Google dat gegevens uit een dienst (gmail) in een andere dienst (Google news) gebruikt mogen worden. Als ik veel mail over Lord of the Rings, krijg ik meer nieuws over filmlocaties in Nieuw Zeeland aangeboden… Het gevolg: “filter bubbles“.

Je wordt niet meer blootgesteld aan informatie / producten / muziek waarvan Google op basis van “anderen” verwacht dat je er niet op zit te wachten. Jij houdt van Black Metal? Dit vonden andere Black Metal fans leuk, dus jij waarschijnlijk ook. Je wordt nooit met jazz in contact gebracht, wat je misschien wel erg cool had gevonden. Je hoort als VDD-er nooit iets van de plannen van de SP. Dus leven we op digitale eilanden, zonder weet van het “wereld wijde web”.

Yolanthe

Dat klinkt eng, maar laten we niet vergeten hoe eng de andere kant van de medaille is. Als Google geen gebruik mag maken van je gegevens bij wat het je aanbiedt, krijg je dus nieuws en advertenties voor “het algemene publiek”. Het algemene publiek luistert graag naar Jan Smit. Leest nieuws over Yolanthe (wie?!). Het is mij wel wat waard dat dat niet in mijn browsers verschijnt omdat Google weet wat “mensen zoals ik” willen.

Tegenstanders van Google’s nieuwe gebruikersvoorwaarden roepen moord en brand in verband met privacy en filter bubbles. Ze eisen een “track me not” optie, waarbij Google (en anderen) niks mogen bijhouden. Voorstanders roepen “niet zeuren, want vooruitgang“.

Kunnen we niet ergens in het midden uitkomen? Kranten zetten boven advertenties in (te) kleine letters dat het een advertentie is. Laat websites (Google) duidelijk aangeven voor welk deel van hun pagina ze “je profiel” gebruiken en voor welk deel niet. (Zet bijvoorbeeld om de zoekresultaten, of de nieuwsitems, een kader met een kleurtje en een schakelaar.) Standaard op “profiel aan” maar met een klik te veranderen in profiel uit voor dat deel van de site.Laat gebruikers het zelf aangeven wanneer je niet wil dat “je profiel” gebruikt wordt. Dan krijg je meer privacy, maar een minder op jou gerichte inhoud.

Voorbij mijn eiland

In de praktijk zal ik 95% van de tijd mijn profiel “aan” hebben staan. Maar af en toe kijken wat het “algemene” nieuws is, in plaats van mijn nieuws, stelt me in staat om voorbij de grenzen van mijn eigen eilandje te kijken. Dan kan ik de hele wijde (web) wereld zien.

Een aantal browsers biedt natuurlijk een oplossing met de “anonymous” tabs, waarbij op je computer geen cookies of andere geschiedenis wordt bewaard. Het probleem hiermee is dat de verantwoordelijkheid dan niet bij Google ligt, die nog steeds je gedrag aan “haar” kant kan opslaan. Zie bijvoorbeeld de waarschuwing in Googles eigen browser Chrome wanneer je een “anonymous tab” opent.

Ook interessant:

Een goede webwinkel omzeilt Google
Google+ wordt aantrekkelijk voor zakelijk gebruik
2012 volgens het web

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rolf Hut

TU Delft-onderzoeker Rolf Hut bouwt goedkopere versies van meetapparatuur, met in massa geproduceerde onderdelen uit bijvoorbeeld consumentenelektronica. Rolf praat en blogt graag over het raakvlak tussen nerd- en geekonderwerpen, wetenschap en de maatschappij. Volg hem ook op Twitter.