Winnende bedrijven laten klanten meepraten /4 reacties

Winnende bedrijven laten klanten meepraten

Hoewel ook andere bedrijven een grote toegevoegde waarde kunnen hebben in de innoverende kracht van een onderneming, mag de rol van klanten en/of eindgebruikers niet uit het oog worden verloren. Nieuwe media, zoals het internet, spelen een cruciale rol. Denk bijvoorbeeld eens aan Ideagora’s zoals Innocentive, waar probleemhebbers en probleemoplossers samen gebracht worden om tot een creatieve oplossing te komen. Maar er zijn meer succesvolle voorbeelden van open innovatie.

Open innovatie?

Open innovatie houdt in dat bedrijven zowel interne als externe bronnen combineren voor de ontwikkeling en het op de markt brengen van nieuwe innovaties. Dit betekent dat bedrijven bij de ontwikkeling en commercialisering van nieuwe en/of verbeterde diensten of producten kennis durven aanwenden van buiten de muren van hun eigen organisatie.
Open innovatie is een dynamisch proces, waarin de organisatie op interne wijze en externe wijze nieuwe kennis/technologie kan vergaren. Door middel van het investeren in andere (startende) bedrijven en te participeren in kennisnetwerken kan de organisatie nieuwe kennis absorberen. Middels het lanceren van nieuwe bedrijfjes (spin-offs) en/of het verkopen van kennis en technologie in de vorm van licenties kan de organisatie deze brede kennisbronnen naar nieuwe markten brengen.
Concreet dienen bij open innovatie dus twee stromen te worden onderscheiden: het van buiten naar binnen brengen van innovatie (de zgn. outside-in beweging) en het van binnen naar buiten brengen (de zgn. inside-out beweging) van innovaties. Om toegang te krijgen tot externe bronnen van ideeën en technologieën, heeft een bedrijf verschillende mogelijkheden. In de eerste plaats zijn er de strategische allianties die bedrijven aangaan met hun leveranciers, klanten of concurrenten om zodoende een nieuw product te ontwikkelen. Een bekend voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts, die tot de ontwikkeling van de Philips Senseo heeft geleid.
Een ander voorbeeld is het samenwerken met universiteiten. Unilever werkt bijvoorbeeld al langer samen met het Wageningen Center for Food Sciences.
Bron: Openinnovatie.nl

1. | Goud delven met GoldCorp

Het is nog maar een paar jaar geleden dat het Amerikaanse bedrijf GoldCorp fors in de problemen zat. De goudmijnbouwer kampte met stakingen, hoge schulden en toenemende productiekosten. Goud was steeds moeilijker te vinden in de mijnen die het bedrijf exploiteerde en zonder hard bewijs van de vondst van een nieuwe ader, zou het bedrijf snel het loodje leggen.

Toenmalig CEO Rob McEwen had een wonder nodig om zijn bedrijf te redden. Gefrustreerd door het feit dat zijn eigen geologen en analisten niet in staat waren de nieuwe goudaders te lokaliseren, deed hij iets dat ongehoord is in de mijnindustrie: hij publiceerde alle kostbare geologische data die hij bezat op het internet en schreef de GoldCorp Challenge uit. Het prijzengeld bedroeg een slordige 575.000 dollar, op te halen door eenieder die de beste methode of voorspelling deed om het goud in de mijnen van GoldCorp te vinden.
Elk minitieus stukje data dat McEwen bezat over de ‘55.000 acre’s of mine property’ zette hij online. In totaal ruim 400 megabyte. Het nieuws van de wedstrijd verspreidde zich als een olievlek over internet en al snel telde de challenge 1.000 deelnemers uit 50 landen.

Na enkele weken stroomden de voorstellen van deelnemers aan de GoldCorp Challenge binnen. Voorstellen van studenten, management consultants, wiskundigen, militaire officieren en een virtueel leger van geologen. “When I saw the graphics, I almost fell out of my chair”, zegt McEwen in BusinessWeek.
De deelnemers wezen 110 plekken aan op de eigendommen van GoldCorp en bij meer dan 80 procent van de plekken werd daadwerkelijk goud gevonden. Sterker: sinds de wedstrijd is er 8 miljoen ounces goud uit de grond gehaald, een waarde vertegenwoordigend van meer dan 3 miljard dollar. Geen slecht rendement op een investering van pak ‘m beet een half miljoen dollar.

Op dit moment plukt GoldCorp de vruchten van zijn radicale keuze. McEwens bereidheid om nieuwe manieren te vinden om goud te delven hebben het bedrijf ook nieuwe technologieën en meer geavanceerde methoden van geografisch zoeken gebracht. Mede daarom is de omzet van het bedrijf gekatapulteerd van een 100 miljoen mijnbouwertje naar een 9 miljard wereldspeler. McEwen en zijn aandeelhouders kunnen tevreden zijn. Wie in 1993 voor honderd dollar GoldCorp-aandelen kocht, kan vandaag 3.000 dollar incasseren.

2. | Brainstormen met Dell

Begin dit jaar startte oprichter en CEO Michael Dell Dell 2.0Nadat Dell het monopolie op build-to-order-computers verloor (aanvankelijk was de Texaan de enige, nu doet iedereen het), heeft het nauwelijks onderscheidende elementen meer. Vooral nu Apple en Sony met modern design de computer mooi maken, verliest Dell snel marktaandeel.
Begin dit jaar startte oprichter en CEO Michael Dell daarom Dell 2.0, een scala aan activiteiten die de computerproducent weer op de kaart moeten zetten. Zijn eerste actie? De klant advies vragen hoe Dell-producten verbeterd kunnen worden. In de hoop dat de collectieve wijsheid enkele unieke inzichten bieden die het bedrijf er bovenop helpen.

Op 16 februari lanceerde Dell IdeaStorm, dat in concept lijkt op de populaire website digg.com. Dell-klanten kunnen er ideeën posten en gebruikers kunnen dat idee waarderen. Hoe meer stemmen een idee heeft, hoe hoger het idee in de lijst staat. Niet meer dan vijf dagen na de start, toonde IdeaStorm 1.348 ideeën. Daarbij was er 122.388 keer gestemd. Meest populaire post: geef de klant de keuze tussen Windows en Linux als OS.