Zand en zaad blijkt gouden greep /reageer

Zand en zaad blijkt gouden greep

Online kun je alles verkopen. Dat onderstreept het succes van het Amerikaanse Wheatgrasskits.com. Het bedrijf verkoopt kits om gras te groeien van bepaalde graansoorten waarvan sap gemaakt wordt dat erg gezond voor je is. Anders gezegd: Wheatgrasskits.com verkoopt zaad en zand. Heel veel zaad en zand.

Nicheproducten

Sommige producten zijn enorm geschikt voor internet. Nicheproducten hebben er ineens meer dan bestaansrecht. Wheatgrasskits.com verkoopt dergelijke producten. Ze runnen een online shop waarvan een ‘brick & mortar’-variant het zelfs in grote steden lastig zou krijgen. Wheatgrasskits.com is een verhaal dat leest als de droom van iedere webondernemer. Succes dat je overkomt, omdat je bij toeval een goudader aanboort. “Eigenlijk zochten we gewoon naar een manier om wat geld te verdienen zodat mijn zus Kaitlin met een gerust hart naar college kon. Het moest een bijverdienste zijn die bovendien niet teveel tijd zou gaan kosten en flexibele uren bracht. Een webshop was dus handig”, blikt Parker Garlitz (39) terug op de begindagen.

Nu moest het product nog bedacht worden. Kaitlin (nu 26) was al jaren fanatiek veganist – net als haar moeder – en ze vond dat ze iets moest gaan verkopen waar ze achter stond en bovendien veel kennis van had. Dat werd dus wheatgrass. Dat is het gras van graan dat je thuis kunt laten groeien om er sap van te maken. Dat sap is erg gezond voor je. Zo gezond dat er gezegd wordt dat een klein glaasje net zoveel goeds bevat als een kilogram groenten.

Research

De twee doen research naar keywords om te kijken of er een online markt is en dat blijkt in hun ogen het geval. Broer en zus richten Living Whole Foods Inc op en in 2000 gaat de webshop van start via het systeem van de Amerikaanse webshopleverancier Storesonline. Het is rustig in het begin. Op een goede dag komt er een order binnen. Die wordt uitgeleverd vanuit Parkers garage in het stadje Springville in de staat Utah. Daar worden de pakketten samengesteld. Het is een doos met zand, zaad en een instructie om het te groeien en oogsten.

De site wint rap aan populariteit. Na vier maanden is Parkers garage niet meer toereikend. Begin 2001 komen er maandelijks al 5.500 bezoekers kijken. In april 2002 19.000 en dit jaar is het aantal bezoeker in april alleen al 60.000. De omzet is er ook naar. De conversie ligt tegen de vier procent en de gemiddelde ordergrootte ligt tegen de honderd dollar aan. Dagelijks komen er tussen de 120 en 150 orders binnen. En dat is een gemiddelde dag. Rond kerst ligt het rond de driehonderd. Niet gek voor een bedrijfje dat hooguit een studente moest onderhouden. Garlitz: “Eerlijk gezegd had ik niet eens gedacht dat we ooit boven de 100.000 dollar per jaar zouden verdienen. We dachten gewoon een nicheshopje te hebben dat we op zijn best konden verkopen zodra Kaitlin was afgestudeerd.”

Het liep dus anders. Het kleinschalige is er echt vanaf. Er werken nu achttien mensen bij het bedrijf. Kaitlin is full time directeur/eigenaar en Parker is parttime betrokken. Hij doet nog steeds de online marketing, maar is daarbuiten internetconsultant en helpt andere bedrijven met hun webstrategie. Wheatgrasskits.com staat allang niet meer op zich. Het handjevol producten van de eerste jaren is nu uitgebreid tot ruim vierhonderd.