Zo ziet het mobieltje van de toekomst eruit /reageer

Zo ziet het mobieltje van de toekomst eruit

Nog niet zo heel lang geleden was een mobieltje een ­apparaat waar je mee kon bellen en sms’en. Wie geluk had, kon ook nog een simpel ­spelletje spelen met zijn Nokia. Tegenwoordig wordt dit ­eenvoudige ­mobieltje van weleer, zeker in de ­westerse wereld, in razend tempo verdrongen door de smartphone: een ­apparaat dat óók kan bellen, maar ­vooral zo populair is dankzij de ­mobiele internetverbinding.

Het Zweedse Ericsson verwacht dat er in 2016 wereldwijd 5 miljard mobiele breedbandabonnementen zijn en dat de dataconsumptie een jaar eerder al 25 keer zo hoog zal zijn als in 2011, vooral dankzij de groei in video. Volgens MarketResponse groeit mobiel internet ook in Nederland explosief. Het aantal gebruikers nam in één jaar toe van 1,5 miljoen mensen in 2009 naar 2,2 ­miljoen vorig jaar. (Zie ook: mobiele telefonie, de cijfers).

Volgens Gfk zijn er in Nederland in 2010 ruim 2 miljoen smartphones verkocht, plus nog eens 350.000 e-readers en tablets. Want niet alleen de slimme telefoon is aan een opmars bezig, ook de tablet wordt langzaam maar ­zeker een steeds belangrijker mobiel apparaat. Apple opende de markt (en verkocht 15 ­miljoen iPads), inmiddels proberen alle hardwarefabrikanten mee te snoepen. Merken als Research in Motion, Motorola, Lenovo, HP, HTC en Samsung introduceerden allemaal een tablet of kondigen een model aan voor de nabije toekomst.

mobielinternet

De toekomst, kortom, is mobiel. Niet voor niets zei Google-ceo Eric Schmidt al in 2008 dat de markt voor mobiel binnen een paar jaar groter is dan die van de desktop-pc. De denkbare toepassingen zijn veel groter. Ontmoet het Zwitsers zakmes van de 21ste eeuw in acht stappen:

1. De mobiel als portemonnee

In de toekomst heeft Dagobert Duck geen geldpakhuis meer nodig; hij heeft genoeg aan zijn mobieltje. De rol van cash geld in het betalingsverkeer wordt steeds ­kleiner, de mobiele telefoon is straks ­misschien het enige betaalmiddel. ­Betalen kan door simpelweg langs een kaartlezer te zwaaien: het mobiele apparaat wordt creditcard, pinpas en chipknip in één. Nog beter is dat alle spaar-, ­kortings- en andere kaarten ook een plek vinden onder de motorkap van wat we nu nog een telefoon noemen. ­Air Miles ­Museumjaarkaart? OV-chipkaart? ­Bonuskaart? Het zit straks allemaal verzameld op één plek. Handig voor de gebruiker, maar ook voor de aanbieder, die zo toegang krijgt tot een enorme berg waardevolle data. Online betalingsbedrijf PayPal verwacht dat in 2011 al enkele belangrijke stappen worden gezet. In de VS is het nu al mogelijk om met je ­mobiel een kop ­koffie af te rekenen bij Starbucks.

Welke technologie gaat zorgen voor een lege portemonnee, is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. NXP hoopt op Near Field Communication (NFC), waarbij chips ­contactloze betalingen mogelijk maken, PayPal kijkt ook naar zaken als barcode scanning en QR-codes, zegt Dennis van Allemeersch, country manager Benelux. “Dat is makkelijker van de grond te ­krijgen, omdat er minder partijen bij ­nodig zijn.” Volgens Juniper Research is de markt voor mobiele betalingen in 2014 630 ­miljard dollar waard, ­volgens onderzoeksbureau Frost & Sullivan zal NFC in 2015 wereldwijd een waarde van 100 miljard dollar vertegenwoordigen. ­Aangezien de markt nog niet verdeeld is (providers, aanbieders van betaal­diensten en software/internetbedrijven vechten om een stukje van de taart), is er nog veel ruimte voor nieuwe uitdagers.

2. De mobiel als kijkbuis

Zet die nieuwe bank maar bij het grof vuil; televisie kijken is in de toekomst ­gebonden aan tijd noch locatie. Om acht uur allemaal klaar voor het ­journaal? Hopeloos achterhaald. Het ­mobiele scherm wordt steeds meer ons venster op de actualiteit: we willen op de hoogte blijven. En wel nú. Films kijken? Idem. Een film keek u ­vroeger in de bios, na een tijdje via de videotheek en nog later kwam er een versie op video of dvd. Die tijd is voorbij: de ­nieuwste films zijn ­altijd en overal meteen na uitkomst te bekijken. Het aanbod is overweldigend. ­Eigenlijk heeft u dus geen tijd om de hele ­komende aflevering van Boer Zoekt Vrouw te zien, maar gelukkig wordt u via ­Twitter en ­Facebook op de hoogte gehouden. Hé, mijn netwerk kijkt vaak naar een bepaald programma, ­misschien toch maar eens checken via de on demand uitzenddienst. Consumenten in de VS genieten nu al een tijdje van de ­mogelijkheid om via de iTunes Store de nieuwste blockbusters te huren, of via apps van bijvoorbeeld Netflix een ­filmpje te ­kijken.

Die ­mogelijkheid heeft de Nederlandse consument nog niet. Maar Warner Home Entertainment lanceerde in ­februari rond de films ­Inception en The Dark Knight (zie filmpje hieronder) al wel twee ­applicaties voor de ­iPhone, iPad en iPod Touch, waarmee niet alleen de film kan worden ­gestreamd én gedownload, die ook bonuscontent bevat en waar bovendien sociale media in zijn ­geïntegreerd. Nog een lichtpuntje: vanaf april biedt Apple ook in Nederland de ­mogelijkheid ­videocontent te bekijken. Het wachten is op een ­allesoverkoepelende ­streaming ­videodienst met een compleet aanbod, tegen een vaste abonnementsprijs. Maar ook andere ­businessmodellen ­maken een kans. Zo ontwikkelt Atos ­Origin een ­applicatie voor de Olympische Spelen in Londen van 2012, waarbij live beelden worden gecombineerd met ­metadata en ­sociale media. Gebruikers kunnen zelf ­kiezen welke sport of atleet ze willen ­volgen, en vanaf welk apparaat. “Zo kun je langer dan slechts voor een ­bepaalde ­periode geld aan de consument verdienen”, zegt Miguel Morcuende, New media & ­business development director bij Atos ­Origin. “Hier komt de long tail in beeld.”

Lees op de volgende pagina over de mobiel als opbergkast, gereedschapskist en personal shopper.