Zo ziet het mobieltje van de toekomst eruit /reageer

3. De mobiel als opbergkast

Wat zal Wikipedia over een paar jaar schrijven over de boekenkast? Of over het cd-rek? Niet alleen tv en film ­verschuiven naar de cloud, alles dat digitaal kan, zal verdwijnen uit de ­fysieke ­wereld. Op dit moment zorgen online diensten als ­Spotify (dat na een recente investering een geschatte waarde kent van 1 miljard dollar) er al voor dat je geen muziek meer hoeft te bezitten, ­ondertussen is het Spaanse 24Symbols bezig met een soortgelijke dienst die ­ervoor zorgt dat ­gebruikers altijd en ­overal hun favoriete boek kunnen lezen op smartphone, tablet of e-reader. “We hopen dat uitgevers, schrijvers, adverteerders en lezers ons gaan zien als een realistisch en winst­gevend alternatief voor de huidige markt en de piraterij”, aldus Justo Hidalgo, een van de oprichters. “We willen niet dat boekuit­gevers ­dezelfde fouten maken als de muziek- en filmindustrie”. Net als Spotify is 24Symbols van plan een freemium-model toe te passen, zegt ­Hidalgo.

24Symbols

“Lezers hebben de keuze tussen een gratis of een betaald abonnement. Bij de gratis optie krijgen ze ook ­advertenties te zien, die worden gerelateerd aan hun leesvoorkeuren. De betaalde optie, per maand, kwartaal of jaar, geeft de lezer toegang tot een grotere catalogus en ­geavanceerde opties, zoals de mogelijkheid om een boek te lezen zonder ­internetverbinding.” 24Symbols is ook van plan de volledige leeservaring te veranderen door sociale interactie mogelijk te maken binnen de dienst. Hidalgo geeft als voorbeeld het online delen van alinea’s en quotes, het plaatsen van reacties en het ­crowdsourcen van aanvullende informatie. Wie weet wordt het remixen van Nederlandse ­literatuurklassiekers zo nog eens een mooi beroep. De fysieke kastenmakers verdwijnen, kansen zijn er voor digitale kastenmakers: bedrijven die content en data op de juiste manier weten te ­presenteren en rubriceren, naar wens van de individuele gebruiker. En dan ook nog eens weten wat ze morgen willen lezen, horen of zien.

4. De mobiel als gereedschapskist

Dat zult u nou net zien: rijdt u in the ­middle of nowhere, geeft uw auto opeens een foutmelding. Geen nood, motorkap open en kijken maar. Specifieker: ­kijken door het scherm van uw mobiele apparaat, die het probleem analyseert en ziet dat de koelvloeistofsensor kapot is. Even doorrijden naar de garage kan dus ­gewoon. Thuisgekomen blijkt uw vrouw een nieuwe printer te hebben ­gekocht. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij, dus u ­downloadt gewoon een applicatie op uw smartphone en kijkt naar het apparaat, waarna op het scherm te zien is hoe de toner vervangen kan worden. Oh, wacht, er zit wel een handleiding bij de printer, maar niet in het Nederlands – ja ja, alles zit tegen. Dankzij de vertaalapplicatie is één blik op de pagina ­voldoende om de tekst in het Nederlands te lezen. Hoog tijd voor wat frisse lucht. Zeg, is dat niet…? Op het scherm wordt in rap ­tempo gezichtsherkenningssoftware ­gecombineerd met data van sociale ­netwerken en eventuele locatie­gegevens. Ja hoor, het is collega John van Schagen die daar loopt. Had hij de vorige keer niet minder dan 400 volgers op Twitter? Het handige overzicht op uw scherm laat ­meteen alle beschikbare informatie over hem zien.

Toekomstmuziek? Dankzij augmented ­reality, waarbij een laag over de werkelijkheid wordt gelegd, zijn de ­meeste van deze scenario’s al technisch uitvoerbaar – al roepen dingen als ­gezichtsherkenning nog wel veel vragen op over privacy. In ieder geval biedt het oneindig veel ­kansen om aanvullende diensten aan te bieden, of gebruikers nog meer aan uw merk te binden. Over de marktkansen op korte termijn lopen de schattingen uiteen van honderden ­miljoenen tot luttele ­miljarden. Het is ­natuurlijk maar de vraag of het handig is dat u bij deze scenario’s de hele tijd met uw smartphone of tablet moet zwaaien. “Maar in de toekomst ­zitten deze functies gewoon in je bril ­verwerkt”, aldus Raimo van der Klein, mede-oprichter van de ­Nederlandse ­AR-pionier Layar, tijdens een panel­discussie over AR tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

5. De mobiel als personal shopper

Op dit moment betaalt u nog een flinke zak geld voor een personal shopper, in de toekomst zit hij standaard in uw ­mobiel. Spreek in wat u zoekt en u krijgt direct te horen of te zien waar het te koop is. ­Gefilterd op locatie, prijs of ­serviceniveau. Voor de gebruiker is de mobiele personal shopper natuurlijk gratis; hij betaalt door zijn gegevens prijs te geven, zoals zijn voorkeuren of zijn ­locatie. Het is aan ­slimme bedrijven om de ­personal ­shopper daarna een handje te helpen. Denk aan reclameborden met gezichtsherkenning die uw doelgroep kunnen spotten, om ze daarna direct via de ­mobiel een kortingsbon te sturen. Of neem een voorbeeld aan locatiedienst Foursquare, dat wereldwijd al meer dan 6 miljoen gebruikers zover kreeg dat ze via hun telefoon laten weten waar ze zich bevinden. Waarom? Ten ­eerste omdat het – blijkbaar – leuk is, ten tweede door het spelelement (wie het meest op een ­bepaalde locatie komt, krijgt meer status) en ten ­derde omdat er in de echte wereld voordelen aan vast kunnen zitten voor gebruikers.

Zo krijgt degene die in de VS ‘mayor’ (de meest ingecheckte persoon) is in een ­bepaald Starbucks-filiaal korting op de koffie, ­terwijl frequente ­bezoekers van Domino’s Pizza kans ­maken op een ­gratis pizza. Ook enkele Nederlandse bedrijven ­experimenteren al met de ­mogelijkheden: KLM gaf eind vorig jaar bijvoorbeeld ­cadeaus aan klanten die op Schiphol ­incheckten via Foursquare. Ook ­Heineken heeft de dienst ontdekt, de brouwer ­is een spaarprogramma gestart dat op ­bepaalde locaties inchecken beloont met VIP-kaartjes voor concerten of feesten. ABI Research verwacht dat adverteerders in 2015 bijna 2 miljard dollar uitgeven aan locatiegebonden campagnes. ­En Foursquare is zeker niet het enige bedrijf dat hier kansen ziet. Zo wordt de telefoon steeds meer een soort gepersonaliseerde huis-aan-huisfolder. Gecombineerd met barcodescanning (om prijzen te ­vergelijken), augmented reality (meteen zien hoe het Lego-bouwwerk in de doos eruit komt te zien) en sociale media (wat vinden uw vrienden leuk?) biedt dat ­oneindig veel kansen voor bedrijven.

Lees op de volgende pagina over de mobiel als afstandsbediening, leraar en dokter.