Zo ziet het mobieltje van de toekomst eruit /reageer

6. De mobiel als afstandsbediening

Sesam, open u, maar dan net even ­anders. Huisdeuren, auto’s, koelkasten, zonneschermen, tv’s of miniatuur helikopters: u kunt het zo gek niet bedenken of het kan straks gecontroleerd worden van achter uw scherm of door een ­smartphone langs een ontvanger te zwaaien. Bedrijven ­kunnen hieromheen extra ­diensten ­aanbieden, bijvoorbeeld rond energie- en kostenbesparingen, of juist meer geld vragen voor apparaten die deze functionaliteiten bevatten. Ericsson denkt dat steeds meer ­apparaten en machines met elkaar in verbinding zullen staan. “Alles zal verbonden zijn”, vertelde ceo Hans Vestberg tijdens een persconferentie in Barcelona. NXP presenteerde tijdens het ­Mobile World Congress in Barcelona samen met Continental een conceptauto die kon ­worden ­geopend met een mobiel, waar een NFC-chip in was opgenomen (zie filmpje hieronder).

­Handig: via software kunnen vooraf bepaalde voorwaarden worden ingesteld, zoals een kilometerbeperking, voor bijvoorbeeld ­autoverhuurbedrijven, of rechten om de auto te starten (handig voor ouders met kinderen). Daarnaast onthoudt de chip waar de auto is geparkeerd, praktisch in onbekende gebieden. Een contactloze NFC-chip kent behalve betalen trouwens ook nog veel andere mogelijkheden: van het onderling uitwisselen van persoons­gegevens, tot het samen spelen van een spelletje of het kijken van een filmtrailer op uw telefoon na het aantikken van een filmposter. Een andere leuke toepassing komt van ­Google, dat bedrijven in Portland, ­Oregon, helpt beter vindbaar te worden door een ‘Recommended on ­Google’-sticker op hun raam plakken, waar een NFC-chip in zit verwerkt. Bezoekers hoeven alleen hun met NFC ondersteunde smartphone tegen de sticker aan te houden om meer informatie over het bedrijf te vinden en een cijfer te geven, of om een recensie te schrijven. Zo trekken de fysieke en digitale wereld steeds meer naar elkaar toe.

7. De mobiel als leraar

Het nieuwe leren? Ja hoor, waarom ook niet? Zowel voor leraren als voor ­studenten of leerlingen kan een mobiel ­apparaat zorgen voor nieuwe invals­hoeken. Op 17 februari kwamen een paar interessante voorbeelden voorbij, tijdens een door Surfnet georganiseerd seminar over innovatieve onderwijstoepassingen. Zo sprak Stefaan Ternier van de Open Universiteit over een project waarbij ­leerlingen in Firenze letterlijk tegen ­audio-opnames aanliepen. Als de ­leerlingen zich op een bepaalde locatie bevonden, werd op hun smartphone ­automatisch een door de leraar ­ingesproken fragment opgestart. Liepen ze weg van de bewuste plek, dan ­vervaagde het geluid. Ook kon een leraar vooraf opdrachten verstoppen op de kaart, of vanachter zijn bureau live ­bekijken waar zijn leerlingen zich ­bevinden en online suggesties geven.

Een andere toepassing kwam van Pim Schonk van de Hogeschool Utrecht, waar ze een experiment hebben gedaan rond het live taggen van hoorcolleges. ­Studenten konden tijdens colleges via hun mobiele telefoon steekwoorden ­invoeren, zodat zij (en studenten die niet aanwezig waren) achteraf makkelijk ­fragmenten in de weblecture konden ­terugvinden. Andere opties waar technologie-, software- en onderwijspartijen op in kunnen spelen: educatieve gps-tochten, instructievideo’s op tablets, e-studieboeken, nieuwe lesmethodes en interactieve ­examens. En zou het niet handig zijn als ouders op hun eigen mobiele apparaat kunnen bijhouden hoe het staat met de ontwikkeling van hun kind? Laat die ­spijbel-applicatie maar komen.

8. De mobiel als dokter

U wordt wakker en merkt dat u last heeft van jeukende uitslag op uw been. U ­besluit het even aan te kijken en belt na een paar dagen toch maar de dokter, waar u een dag later op afspraak mag ­komen. Uw huisarts twijfelt over de ­oorzaak en stuurt u door naar een ­specialist. Die doet een aantal testen en zegt: afwachten maar. Tijdverlies: groot. Informatiedichtheid: klein.
Even doorspoelen naar 2020. U wordt wakker en merkt dat u last heeft van een jeukende uitslag op uw been. Met uw ­mobiel maakt u een foto van de plek, en met een druk op de knop, of een gesproken commando, wordt het beeld doorgestuurd naar een slimme database in de cloud, die de klacht analyseert en ­binnen luttele seconden terugkoppelt wat de oorzaak van uw klacht is. Bij hoge nood wordt direct een dokter ingeseind – niet de huisarts op de hoek, maar een expert die op elke locatie in de wereld kan ­zitten.

In een ander geval kan de apotheker worden verteld welke medicijnen moeten worden klaar­gelegd, of de patiënt krijgt slechts een geruststellende mededeling dat er geen reden tot onrust is. ­Tijdverlies: nauwelijks. Informatiedichtheid: groot. De gezondheidssector kan enorme tijdswinst behalen en flink kosten besparen, door een deel van de ­verantwoordelijkheid bij de patiënt te leggen. Denk aan de onnodige doktersbezoeken die worden voorkomen als een mobieltje de patiënt kan geruststellen. Pijn bij het plassen? Hartkloppingen? Oneindige moeheid? Voortdurende koorts? De mobiel biedt uitkomst, de dokter komt pas om de hoek kijken als het probleem is geanalyseerd. In de toekomst zit de ­huisarts dus ­gewoon in uw broekzak.

Regelrechte ramp

Hoe prachtig ook, twee dingen moeten er in ieder geval niet gebeuren. Verlies of diefstal van uw mobiele alleskunner zal een regelrechte ramp veroorzaken. Net zoals het wegvallen van de internetverbinding, die u mede van al dit moois voorziet. Maar ook daar liggen weer businesskansen. Wie duikt erin?

Lees ook op techbusiness.nl over de laatste ontwikkelingen op ­mobiel gebied.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen