Zoekmachinemarketing 2008: trends & ontwikkelingen /1 reactie

  • ‘Blended’ advertenties

    Nu er met universal/blended search steeds meer (visuele) informatie in de natuurlijke zoekresultaten wordt geïntegreerd, is het logisch dat ook de gesponsorde zoekresultaten volgen.

    Ondanks dat Google altijd heeft geroepen dat er geen banners op de homepage of op de zoekresultatenpagina’s zullen verschijnen, gaat dat dit jaar toch gebeuren.

  • Personalisatie zoekresultaten

    Een belangrijke trend, die in 2007 al is ingezet, is de personalisatie van zoekresultaten. Ook deze ontwikkeling volgt vanuit het hogere doel van zoekmachines: een zo goed en relevant mogelijke gebruikers- en zoekervaring te realiseren.

    Zo verzamelt Google informatie op individueel niveau via zijn webgeschiedenis (in combinatie met de Google Toolbar) en via de te personaliseren iGoogle startpagina. Maar ook de eerder genoemde initiatieven als OpenSocial en DataPortability kunnen hierin een waardevolle bron van informatie zijn voor zoekmachines. Daarmee worden jouw (online) interesses en sociale relaties inzichtelijk, wat kan worden gebruikt om de zoekresultaten op individueel nog relevanter te maken.

    Op dit moment worden maximaal drie van de tien zoekresultaten gepersonaliseerd, waarbij het eerste zoekresultaat niet wordt vervangen. Maar op korte termijn zou deze personalisatie zich eenvoudig verder kunnen uitbreiden, waarbij ook de advertenties niet achterblijven.

Aanbieders: zoekmachine marketing bureaus

De hierboven genoemde trends hebben een grote invloed op hoe de aanbieders - de zoekmachinemarketingbureaus - zich moeten organiseren. Ik zie de volgende trends ontstaan:

  • Van uitvoerend naar adviserend
  • Door een toename van het kennisniveau bij de afnemers moeten zoekmachinemarketingbureaus zich nog verder ontwikkelen van een uitvoerende naar een adviserende rol.
    Zeker met het ‘in huis’ uitvoeren van zoekmachinemarketing door de afnemers zullen zoekmachinemarketing bureaus hun toegevoegde waarde op andere vlakken moeten realiseren.

  • Universal/blended expertises
  • Door de verbreding van zoekmachines als gevolg van universal/blended search zullen de zoekmachinemarketing bureaus zich nog verder en breder moeten ontwikkelen om afnemers beter van dienst te zijn.

    Zo moeten ze zich de continu ontwikkelende en nieuwe expertises eigen maken om de afnemers te adviseren in het optimaliseren voor en adverteren in alle nieuwe informatiesoorten in universal/blended search.

  • Conversie trechter: webanalytics & usability
  • Wat mij betreft de belangrijkste trend in 2008 voor de zoekmachinemarketingbureaus, is het leren beheersen van de volledige conversietrechter.

    Zoekmachines werken continu aan een ‘hoger’ doel om een zo goed en relevant mogelijke gebruikers- en zoekervaring te realiseren. Dat komt tot uiting in bovengenoemde trends als universal/blended search en personalisatie van zoekresultaten, maar ook in de kwaliteitsscore van Google AdWords en Yahoo Search Marketing.

    Dit vereist een uitbreiding van de expertise van een zoekmachinemarketingbureau richting de disciplines webanalytics en usability. Gecombineerd met het door de afnemers meten van en sturen op conversies, zullen ze zich de expertise van webanalytics en usability eigen moeten maken.

Reageren via Facebook

Over Eduard Blacquière

Eduard Blacquière (1981) is Senior SEO Consultant bij OrangeValley. Hij heeft vanaf 2004 ervaring in zoekmachinemarketing (o.a. Outrider (GroupM/WPP), Checkit en Testnet). Zijn jaarlijkse onderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland sinds 2007 wordt gezien als belangrijk onderzoek.

Eduard schrijft over zoekmachinemarketing op zijn weblog EdWords.nl en op nationale weblogs als Marketingfacts.nl en DutchCowboys.nl. Ook is hij docent (o.a. LOI, Lectric) en spreker (o.a. Search Engine Strategies, Affiliate Dag, Webwinkel Vakdagen) en zit hij in het bestuur van de IAB Taskforce Search.